Geplaatst op Geef een reactie

APPLICATIE: PrivacyGauge

DATUM: 20250729  UPDATE: 20250729
APPLICATIE – CONCEPTFASE
IDEE & ONTWIKKELING: J. Debusscher

PrivacyGauge: applicatie ontwerp


“Uw Persoonlijke Privacy Kompas in de Openbare Ruimte”

Visie: Empowering burgers met transparantie over de mate van surveillance en het niveau van privacy in hun directe omgeving, waardoor ze bewuste keuzes kunnen maken over hun aanwezigheid en gedrag in de publieke ruimte.

Doelgroep: Individuele burgers die zich zorgen maken over hun privacy en surveillance in de openbare ruimte.

Kernfunctionaliteit: PrivacyGauge zal, gebaseerd op de GPS-locatie van de gebruiker, een “Privacy Score” genereren. Deze score is dynamisch en wordt berekend op basis van een reeks configureerbare parameters, die zowel kwantitatieve als kwalitatieve data omvatten. De applicatie zal een intuïtieve interface bieden voor het visualiseren van deze score en de onderliggende factoren.

I. Programmable Parameters & Data Bronnen

De effectiviteit van PrivacyGauge hangt af van de beschikbaarheid en actualiteit van data. Voor elke parameter is een strategie voor dataverzameling nodig:

  1. Aantal publieke camera’s in de nabijheid:
  • Data Bronnen: Officiële overheidsregisters van cameratoezicht (indien openbaar), crowd-sourced data (gebruikers kunnen camera’s melden en taggen), data van open-source projecten die publieke camera’s mappen (bijv. op basis van openbare API’s of meldingen).
  • Metode: Real-time detectie (indien technisch mogelijk via beeldherkenning op de telefooncamera) en/of op basis van vooraf geladen geolocatie-databases.
  1. Aantal privé-camera’s in de buurt (woningen, bedrijven):
  • Data Bronnen: Dit is de meest uitdagende parameter.
  • Crowd-sourced: Gebruikers kunnen vrijwillig camera’s in hun buurt registreren.
  • Openbare data: Beperkt tot zichtbare camera’s aan openbare wegen (via bijv. Google Street View analyse, indien toegestaan).
  • Inschatting: Een heuristische benadering op basis van het type buurt (woonwijk, commercieel gebied) en dichtheid.
  • Metode: Actieve inbreng van de gemeenschap, gecombineerd met voorspellende modellen.
  1. Aantal overheidsinvesteringen in CCTV-systemen (locaal/regionaal):
  • Data Bronnen: Openbare aanbestedingsdocumenten, overheidsbegrotingen, nieuwsartikelen, jaarverslagen van lokale overheden en politiediensten, data van burgerrechtenorganisaties.
  • Metode: Handmatige curatie en updates op basis van monitoring van openbare bronnen.
  1. Huidige wetgeving voor de locatie (privacy- en surveillancerechten):
  • Data Bronnen: Officiële wetgevende databases (nationaal, regionaal, lokaal), analyses van juridische experts en privacy-organisaties.
  • Metode: Gecategoriseerde database van wetten per geografisch gebied, met indicatoren voor strengheid en handhaving.
  1. Mensenrechtenbehandeling van overheden (m.b.t. privacy en surveillance):
  • Data Bronnen: Rapporten van internationale mensenrechtenorganisaties (Amnesty International, Human Rights Watch), nationale ombudsdiensten, gespecialiseerde juridische databases, universiteitsstudies.
  • Metode: Kwalitatieve score gebaseerd op indexen en rapporten, gekoppeld aan geografische entiteiten.
  1. Aantal publieke trackers (Wi-Fi sniffers, ANPR, etc.):
  • Data Bronnen: Openbaar gemaakte rapporten van steden of transportbedrijven, crowd-sourced data (gebruikers kunnen trackingapparaten detecteren), onderzoeksrapporten van privacy-activisten.
  • Metode: Gebruikersmeldingen en specifieke hardware/software-modules om bekende trackers in de nabijheid te detecteren.
  1. Aantal private trackers (retail analytics, private beveiliging):
  • Data Bronnen: Nogmaals, crowd-sourced data, openbare vermeldingen van bedrijven die dergelijke technologieën gebruiken, consumentenrapporten.
  • Metode: Voornamelijk crowd-sourced en op basis van openbare informatie of specifieke consumentenwaarschuwingen.
  1. Speciale maatregelen (tijdelijke verhoging toezicht bij evenementen):
  • Data Bronnen: Lokale overheidskanalen (evenementenkalenders, politiemededelingen), nieuwsmedia.
  • Metode: Real-time alerts en updates op basis van openbare aankondigingen.
  1. Noodsituaties (staat van beleg, verhoogde terreurdreiging):
  • Data Bronnen: Officiële overheidsmededelingen (nationale crisiscentra, politie), nieuwsmedia.
  • Metode: Integratie met nationale waarschuwingssystemen en nieuwsfeeds.
  1. Lokale persvrijheid (als indicator van transparantie en verantwoording):
  • Data Bronnen: Indexen van persvrijheid (Reporters Zonder Grenzen), rapporten over censuur en transparantie op lokaal niveau, nieuws over rechtszaken tegen journalisten.
  • Metode: Kwalitatieve score gebaseerd op gevestigde internationale indexen, aangepast aan lokale context indien mogelijk.
  1. Meer Parameters (suggesties):
  • Data Retentiebeleid: Hoe lang worden beelden/data bewaard? (Data Bronnen: Overheidsbeleid, wetgeving).
  • Publieke Bewustwording: Worden burgers duidelijk geïnformeerd over toezicht? (Data Bronnen: Overheidswebsites, borden in publieke ruimtes, lokale enquêtes).
  • Eenvoud van Data-inzageverzoeken: Hoe makkelijk is het voor burgers om hun eigen data op te vragen? (Data Bronnen: Juridische analyse, burgerervaringen).
  • Recente incidenten van misbruik: Zijn er recente, geverifieerde gevallen van oneigenlijk gebruik van surveillance in de omgeving? (Data Bronnen: Nieuwsmedia, juridische uitspraken).

II. Applicatie Interface & Functionaliteit

  1. Hoofdscherm (Kaartweergave):
  • Een interactieve kaart die de huidige locatie van de gebruiker toont.
  • Gebieden op de kaart zijn ingekleurd met een Privacy Heatmap, variërend van groen (hoge privacy) tot rood (lage privacy).
  • Iconen op de kaart tonen de gedetecteerde surveillance-elementen (camera’s, trackers).
  1. Privacy Score Display:
  • Een prominente numerieke score (bijv. 1-100) en/of een visuele indicator (bijv. een “Privacy Level” meter) die het huidige privacy-niveau op de locatie van de gebruiker weergeeft.
  • Een korte tekstuele samenvatting (bijv. “Lage surveillance, redelijke privacy” of “Hoge surveillancedruk, privacy beperkt”).
  1. Detailweergave (Uitsplitsing Parameters):
  • Bij het tikken op de Privacy Score, opent een detailpagina met een uitsplitsing van hoe elke individuele parameter bijdraagt aan de totale score.
  • Elke parameter heeft een eigen sub-score en een korte uitleg (bijv. “Aantal Publieke Camera’s: Hoog – Er zijn 15 camera’s gedetecteerd binnen 200m radius”).
  • Links naar de onderliggende data of bronnen waar beschikbaar.
  1. Parameter Configuratie (Programmeerbare Parameters):
  • Gebruikers kunnen in de instellingen de ‘weging’ van elke parameter aanpassen naar hun persoonlijke voorkeur. Bijv., iemand die zich meer zorgen maakt over privé-camera’s dan over overheidscamera’s, kan de weging daarvan verhogen.
  • Mogelijkheid om specifieke parameters in of uit te schakelen.
  1. Crowd-Sourcing & Rapporteren:
  • Een functie waarmee gebruikers anoniem camera’s (publiek/privé), trackers of verdachte activiteiten kunnen melden en toevoegen aan de database.
  • Een verificatiesysteem (bijv. door meerdere gebruikersbevestigingen) om de betrouwbaarheid van crowd-sourced data te waarborgen.
  • Mogelijkheid voor gebruikers om ontbrekende informatie of foute data te rapporteren.
  1. Educatieve Content & Aanbevelingen:
  • Informatie over privacyrechten, lokale wetgeving en tips om de eigen privacy te beschermen in de openbare ruimte.
  • Suggesties voor ‘privacy-vriendelijke’ routes of gebieden op basis van de kaartgegevens.

III. Technische Overwegingen & Uitdagingen

  • Data-Infrastructuur: Een robuuste backend-database is essentieel om de enorme hoeveelheid geolocatie-data en beleidsinformatie op te slaan en te beheren.
  • Privacy-by-Design: De applicatie zelf moet ontworpen zijn met maximale privacybescherming voor de gebruiker. Dit betekent minimale dataverzameling van de gebruiker zelf, anonimisering van bijdragen en transparantie over dataverwerking.
  • Nauwkeurigheid van GPS/Locatie: De precisie van de score hangt af van de nauwkeurigheid van de locatiegegevens van de telefoon.
  • Regelmatige Updates: Wetgeving, investeringen, en de plaatsing van nieuwe camera’s zijn dynamisch. Er is een continu proces nodig om de database up-to-date te houden, idealiter met een combinatie van geautomatiseerde feeds en handmatige curatie.
  • Schaalbaarheid: De architectuur moet schaalbaar zijn om grote hoeveelheden gebruikers en data aan te kunnen.
  • Juridische Complexiteit: Het verzamelen en tonen van data over privé-camera’s kan juridische implicaties hebben (bijv. privacy van de camera-eigenaar). Dit vereist een zorgvuldige juridische overweging.

IV. Score Berekeningslogica (Voorbeeld)

De Privacy Score zou berekend kunnen worden als een gewogen gemiddelde van de sub-scores van elke parameter.

\text{Privacy Score} = \sum_{i=1}^{n} (W_i \times S_i)

Waar:

  • W_i = Weging van parameter i (door de gebruiker configureerbaar, som van W_i = 1).
  • S_i = Sub-score van parameter i (op een schaal van 0-100, waarbij 100 maximale privacy aangeeft).

Voorbeeld Sub-scores:

  • Aantal publieke camera’s: Inverse relatie. Meer camera’s = lagere score. (S_{\text{camera}} = 100 – (\text{aantal camera’s} \times \text{factor}))
  • Wetgeving: Directe relatie. Strengere privacywetten = hogere score. (S_{\text{wetgeving}} = \text{score op basis van wetgevingstabel})
  • Persvrijheid: Directe relatie. Hogere persvrijheidsindex = hogere score.

Conclusie: 

PrivacyGauge is een ambitieus project dat de complexiteit van privacy in het digitale tijdperk aanpakt. Door transparantie te bieden over surveillance in de openbare ruimte en burgers te empoweren met aanpasbare informatie, kan het een waardevol instrument worden in het beschermen van fundamentele rechten in een steeds meer gecontroleerde wereld. De sleutel tot succes ligt in de robuuste dataverzameling, de betrouwbaarheid van de informatie, en een onwrikbare toewijding aan de privacy van de gebruiker zelf.

Geplaatst op Geef een reactie

Correlatie van Cameratoezicht in de Openbare Ruimte en het Verlies van Privacy

DATUM: 20250729  LAATST GEUPDATE: 20250729
ONDERZOEK: CAMERATOEZICHT IN DE PUBLIEKE RUIMTE
AUTEUR: J. Debusscher


Hoewel juridische kaders in veel landen stellen dat er in de openbare ruimte een verminderde verwachting van privacy is, betekent de constante aanwezigheid van camera’s, vaak gekoppeld aan geavanceerde analysesoftware, dat burgers voortdurend worden geobserveerd, opgenomen en geïdentificeerd.



De directe correlatie tussen de proliferatie van cameratoezicht en het verlies van privacy in de openbare ruimte is een breed erkend en goed gedocumenteerd fenomeen. Hoewel juridische kaders in veel landen stellen dat er in de openbare ruimte een verminderde verwachting van privacy is, betekent de constante aanwezigheid van camera’s, vaak gekoppeld aan geavanceerde analysesoftware, dat burgers voortdurend worden geobserveerd, opgenomen en geïdentificeerd.

  • Continue monitoring en datacollectie: Conventionele camera’s registreren beelden, maar moderne systemen gaan veel verder. Ze verzamelen metadatas over bewegingspatronen, sociale interacties en zelfs emoties via geavanceerde algoritmes. Deze data kunnen opgeslagen en geanalyseerd worden, waardoor er profielen van individuen kunnen worden opgebouwd zonder hun expliciete toestemming of medeweten. Dit creëert een “digitale voetafdruk” in de fysieke ruimte.
  • Anonimiteit verloren: Historisch gezien bood de openbare ruimte een zekere mate van anonimiteit. Men kon er zonder specifieke observatie deelnemen aan het publieke leven. Cameratoezicht, zeker in combinatie met gezichtsherkenningstechnologie, elimineert deze anonimiteit vrijwel volledig. Dit kan een rem zetten op het vrije uiten van meningen, het deelnemen aan demonstraties of simpelweg het zich bewegen zonder de constante gedachte geobserveerd te worden.
  • Gevoel van Big Brother: Het psychologische effect van voortdurende surveillance kan leiden tot zelfcensuur en conformistisch gedrag. Burgers kunnen het gevoel krijgen dat ze onder een vergrootglas liggen, wat de spontaniteit en vrijheid van expressie in de openbare ruimte aantast. Dit fenomeen wordt ook wel het “chilling effect” genoemd, waarbij legitiem gedrag wordt onderdrukt uit angst voor surveillance of misinterpretatie.
  • Gecombineerde datasets: Het gevaar van privacyverlies wordt verergerd wanneer camerabeelden worden gekoppeld aan andere datasets, zoals sociale media-activiteit, betaalgedrag of openbare registers. Deze combinatie kan een gedetailleerd en alomvattend beeld van iemands leven schetsen, wat ver buiten het oorspronkelijke doel van “veiligheid” gaat.

Tal van onderzoeken van organisaties zoals de Electronic Frontier Foundation (EFF), Amnesty International en nationale privacyautoriteiten documenteren de gestage erosie van privacyrechten door de uitbreiding van cameratoezicht. Zij benadrukken dat de voordelen van veiligheid vaak niet opwegen tegen de fundamentele rechten die worden ingeperkt.

2. Oneigenlijk Gebruik door Overheidsdiensten

De potentiële voor oneigenlijk gebruik van cameratoezicht door overheidsdiensten is een serieuze zorg en er zijn reeds diverse voorbeelden van misbruik gedocumenteerd. Dit ondermijnt het vertrouwen tussen overheid en burger en leidt tot vragen over aansprakelijkheid en transparantie.

  • Surveillance creep: Dit fenomeen beschrijft hoe technologieën die oorspronkelijk voor een specifiek, legitiem doel zijn geïntroduceerd, geleidelijk worden uitgebreid in hun toepassing en bereik. Een camerasysteem dat is geïnstalleerd voor criminaliteitspreventie kan later worden gebruikt voor verkeershandhaving, het opsporen van demonstranten, of zelfs voor civiele zaken die niets met veiligheid te maken hebben.
  • Gerichte surveillance en discriminatie: Cameratoezichtsystemen kunnen worden misbruikt om specifieke bevolkingsgroepen te targeten op basis van etniciteit, religie, politieke overtuiging of sociaaleconomische status. Algoritmes voor gezichtsherkenning of gedragsanalyse kunnen onbedoeld of opzettelijk bias bevatten, wat kan leiden tot disproportionele monitoring en profiling van minderheden.
  • Gebruik voor politieke controle: In autoritaire regimes, maar soms ook in democratieën, zijn er gevallen bekend waarin cameratoezicht werd ingezet om politieke tegenstanders te monitoren, demonstraties te volgen en te identificeren, of zelfs om persoonlijke informatie te verzamelen voor intimidatie of chantage.
  • Toegang en deelname door derden: De verzamelde camerabeelden kunnen, al dan niet legaal, worden gedeeld met andere overheidsinstanties, private entiteiten of zelfs internationale partners, wat de controle over de data bemoeilijkt en de kans op misbruik vergroot.
  • Gebrek aan toezicht en transparantie: Vaak ontbreekt het aan onafhankelijk toezicht en transparante procedures over wie toegang heeft tot de beelden, hoe lang ze worden bewaard en voor welke doeleinden ze worden gebruikt. Dit gebrek aan accountability maakt het lastig om misbruik op te sporen en aan te pakken.

Voorbeelden van oneigenlijk gebruik zijn onder andere de monitoring van Black Lives Matter-protesten in de VS, waarbij gezichtsherkenning werd ingezet om activisten te identificeren, of gevallen in China waar grootschalig cameratoezicht wordt gebruikt als instrument voor sociale controle en onderdrukking van Oeigoeren.

3. De Afwezigheid van Camerabeelden als Onderdrukkers op Beeld Staan

Een verontrustend aspect van grootschalig cameratoezicht is de selectieve beschikbaarheid of het ontbreken van beelden, met name wanneer deze potentieel compromitterend zijn voor overheidsdiensten of machthebbers. Dit roept ernstige vragen op over transparantie, verantwoordelijkheid en de integriteit van het systeem.

  • “Toevallig” defecte camera’s: In situaties van vermeend politieoptreden, excessief geweld of andere controversiële incidenten waarbij overheidsfunctionarissen betrokken zijn, komt het regelmatig voor dat camera’s in de directe omgeving “toevallig” niet werkten, beelden “verloren zijn gegaan” of de kwaliteit te slecht is om bruikbaar te zijn. Dit patroon leidt tot speculatie over opzettelijke manipulatie of verhulling.
  • Beleid van niet-vrijgave: Zelfs wanneer beelden bestaan, kunnen overheidsinstanties weigeren deze vrij te geven aan het publiek, journalisten of zelfs rechtbanken, onder het mom van “lopend onderzoek”, “nationale veiligheid” of “privacy van betrokkenen”. Dit beleid verhindert onafhankelijke controle en maakt het moeilijk om de waarheid vast te stellen.
  • Digitale manipulatie en verwijdering: De technologieën die het mogelijk maken om beelden vast te leggen, maken het in theorie ook mogelijk om ze digitaal te manipuleren, te bewerken of zelfs volledig te verwijderen zonder sporen achter te laten. Hoewel dit technisch complex is, is de mogelijkheid ervan een reële zorg, vooral in situaties waar veel op het spel staat.
  • Machtsongelijkheid in toegang: De overheid heeft de volledige controle over de surveillance-infrastructuur en de toegang tot de data. Dit creëert een inherente ongelijkheid. Burgers en onafhankelijke waarnemers hebben zelden dezelfde toegang, wat een effectieve controle op misbruik bemoeilijkt.
  • Erosie van het recht op waarheid: Wanneer cruciale bewijsstukken in de vorm van camerabeelden ontbreken of worden achtergehouden, wordt het voor slachtoffers en het publiek extreem moeilijk om de waarheid over incidenten te achterhalen en de verantwoordelijken ter verantwoording te roepen. Dit tast de rechtsstaat aan.

Dit probleem is met name prominent in landen met een zwakke rechtsstaat of waar de relatie tussen politie en burger gespannen is. Het ondermijnt het idee dat cameratoezicht primair dient als een objectieve waarheidsvinder en draagt bij aan een sfeer van straffeloosheid voor machthebbers.

4. De Sfeer van Oncontroleerbaarheid onder Invloed van AI

De integratie van Kunstmatige Intelligentie (AI), met name machine learning en deep learning, in cameratoezichtsystemen transformeert de aard van surveillance en creëert een sfeer van oncontroleerbaarheid die diepgaande implicaties heeft voor de samenleving.

  • Autonome detectie en profilering: AI-systemen kunnen patronen herkennen, afwijkend gedrag detecteren, individuen identificeren via gezichts- of loopanalyse, en zelfs ‘voorspellen’ wie een potentieel risico vormt. Dit gebeurt vaak autonoom, zonder directe menselijke tussenkomst, waardoor beslissingen worden genomen door ondoorzichtige algoritmes.
  • Black box-problematiek: Veel AI-algoritmes, vooral die gebaseerd op deep learning, functioneren als ‘black boxes’. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om precies te achterhalen waarom een AI tot een bepaalde conclusie is gekomen. Dit maakt het extreem lastig om fouten, biases of discriminatie binnen het systeem te identificeren, te betwisten of te corrigeren.
  • Schaalbaarheid en omnipresence: AI maakt het mogelijk om enorme hoeveelheden videodata in real-time te verwerken en te analyseren, veel sneller en efficiënter dan menselijke operators ooit zouden kunnen. Dit betekent dat surveillance van een kleinschalige, gerichte activiteit kan opschalen naar een alomtegenwoordig, continue proces dat de hele openbare ruimte dekt.
  • Verdwijnen van menselijk toezicht: Naarmate AI geavanceerder wordt, neemt de behoefte aan menselijke operators af. Dit kan leiden tot een verlies van menselijk oordeel, ethische overwegingen en empathie in toezichtbeslissingen. Het risico bestaat dat een algoritme een beslissing neemt met verstrekkende gevolgen voor een individu, zonder dat een menselijke operator de context of nuance kan overwegen.
  • Predictive policing en voortijdige criminalisering: AI-gestuurde predictive policing-systemen proberen criminaliteit te voorspellen voordat deze plaatsvindt, vaak op basis van demografische gegevens, locatie en historische data. Dit kan leiden tot de voortijdige criminalisering van individuen of groepen, die worden gemonitord of aangesproken op basis van een algoritme dat hen als ‘hoog risico’ heeft bestempeld, nog voordat er daadwerkelijk een misdrijf is gepleegd.
  • Juridische en ethische uitdagingen: De snelle ontwikkeling van AI overtreft vaak de capaciteit van wetgevers om adequate regelgeving te creëren. Dit leidt tot een juridisch vacuüm en complexe ethische dilemma’s over wie verantwoordelijk is wanneer een AI-systeem een fout maakt of schade veroorzaakt.

De ondoorzichtige en autonome aard van AI in toezichtsystemen creëert een diepgaande sfeer van oncontroleerbaarheid voor burgers. Het gevoel dat ‘de machine’ observeert, analyseert en wellicht beslissingen neemt over hun leven zonder enige mogelijkheid tot inzage of verweer, tast het vertrouwen in de overheid en de rechtsstaat fundamenteel aan.

5. De Verwarring die Vaak Reeds Gepaard Gaat met het Gebruik van Camerabeelden door Media aan Weerszijden van een Conflict

Camerabeelden uit de openbare ruimte zijn een krachtig instrument geworden in de media, maar de manier waarop ze worden gebruikt, kan leiden tot aanzienlijke verwarring, misinformatie en polarisatie, vooral wanneer ze worden ingezet door media aan weerszijden van een conflict.

  • Selectieve weergave: Mediaredacties, of individuen met een agenda, kunnen ervoor kiezen om slechts specifieke fragmenten van langere camerabeelden te tonen. Deze fragmenten worden zorgvuldig geselecteerd om een bepaalde boodschap te ondersteunen of een specifieke kant van het verhaal te belichten, waardoor de context en nuance verloren gaan.
  • Framing en interpretatie: Dezelfde camerabeelden kunnen op radicaal verschillende manieren worden ‘geframed’ of geïnterpreteerd, afhankelijk van de ideologische positie van het mediakanaal. Wat de ene kant presenteert als “noodzakelijk optreden tegen geweld”, kan de andere kant afschilderen als “brute onderdrukking”. De toegevoegde voice-over, graphics en experts kunnen de perceptie verder sturen.
  • Gebruik van de-contextualiseerde beelden: Beelden die jaren geleden zijn opgenomen of afkomstig zijn van een totaal andere locatie, kunnen opzettelijk of onopzettelijk worden gepresenteerd als relevant voor een actueel conflict. Dit leidt tot ernstige misinformatie en kan de emoties van het publiek manipuleren.
  • Authenticiteit en manipulatie: Met de opkomst van ‘deepfake’-technologieën en geavanceerde videobewerkingssoftware is het steeds moeilijker geworden om de authenticiteit van camerabeelden te verifiëren. Desinformatiecampagnes maken misbruik van deze technologieën om valse narratieven te creëren of bestaande beelden te verdraaien.
  • Vooroordelen van de kijker: Publiek consumeert media vaak vanuit reeds bestaande overtuigingen en vooroordelen. Camerabeelden, hoe ‘objectief’ ze ook lijken, worden gefilterd door deze vooroordelen, waardoor verschillende mensen tot verschillende conclusies komen op basis van hetzelfde beeldmateriaal. Dit draagt bij aan de polarisatie in de samenleving.
  • Erosie van vertrouwen: Wanneer camerabeelden consistent worden ingezet als instrument voor propaganda of desinformatie, leidt dit tot een algemene erosie van het vertrouwen in zowel de media als in de ‘objectieve waarheid’ die beelden zouden moeten vertegenwoordigen. Dit maakt het moeilijker voor het publiek om onderscheid te maken tussen feiten en fictie.

Deze aspecten creëren een landschap waarin visueel ‘bewijs’ vaak meer bijdraagt aan verwarring en conflict dan aan duidelijkheid. Het publiek wordt overspoeld met beelden die voortdurend worden betwist en anders worden geïnterpreteerd, wat leidt tot een gevoel van onzekerheid over wat echt is en wie te geloven.

Conclusie

De correlaties tussen cameratoezicht in de openbare ruimte en de geschetste problemen zijn diepgaand en veelzijdig. Wat begon als een relatief eenvoudig veiligheidsinstrument, is door de integratie van AI en de complexiteit van de mediacommunicatie, uitgegroeid tot een potentieel alomtegenwoordig controlemechanisme met verreikende implicaties voor privacy, vrijheid, maatschappelijk vertrouwen en de rechtsstaat. De dreiging van oncontroleerbaarheid door autonome AI-systemen en het risico van selectieve weergave of manipulatie van beelden door machthebbers of conflicterende partijen, onderstrepen de urgente noodzaak voor robuuste regelgeving, onafhankelijk toezicht, transparantie en een breed maatschappelijk debat over de grenzen van surveillance in een democratische samenleving.

Geplaatst op Geef een reactie

Het initiatiefrecht voor de burger

Recent lanceerde de Kamer van Volksvertegenwoordigers een website om online petities en wetsvoorstellen in te dienen. Bij deze vernieuwing kunnen we sceptische kanttekeningen plaatsen zoals de ondemocratische drempel van 25.000 handtekeningen of de vrijblijvende aard van deze burgervoorstellen. Bovendien ontbreekt de essentie: overleg tussen burgers en de uiteindelijke beslissing door de burgers. Burgerinitiatieven die niet in de smaak vallen bij een meerderheid van de partijen hebben zo geen kans op slagen, ondanks hun democratische legitimiteit.

Zoals enkele van de eerste initiatieven aantonen, bestaat er nog een risico. Partijen kunnen onder het mom van burgerinspraak hun eigen programma’s legitimeren. Medewerkers van een partij lanceren een initiatief en de achterban steunt dit massaal. Dit fenomeen heet vote brigading. Dat lijkt niet zo mooi, maar misschien is dat niet eens zo erg. Burgers die politiek actief zijn, zullen nu eenmaal meer geneigd zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Bovendien zet het een idee op de agenda, eerder dan een partij, laat staan een mediagenieke personaliteit. Daarom een ideetje: maak de voorstellen anoniem. Laat niet zien van wie het initiatief komt, zodat burgers (met of zonder partijlidkaart) kunnen kiezen of ze voor een idee zijn.

Anderzijds verraadt dit fenomeen een groter, dieper probleem met dit inspraakmiddel. De politiek actieve burger is meestal mannelijk, hoger opgeleid, middenklasser, enz… Om de wil van de burger te kennen, volstaat dit dus niet. Daarvoor is een middel als een gelote burgerassemblee eigenlijk beter.

Dit is echter al een positieve stap naar meer democratie, ook nog om volgende redenen:

  • Iedereen kan een voorstel indienen, ongeacht leeftijd of nationaliteit. Om een petitie te ondertekenen gelden enkel de minimumleeftijd van 16 jaar en verblijf in België als voorwaarde.
  • De petities kunnen online met het eID worden ingediend en ondertekend. Dit garandeert een bescherming van onze privacy op federaal niveau én het neemt administratieve drempels weg.
  • De weg die hiermee wordt ingeslagen, is dubbel. Enerzijds wordt het internet een praktische basisvoorwaarde om deel te nemen aan het politieke leven. (Vrij internet als basisrecht.) Anderzijds effent dit het pad naar digitale verkiezingen. Aangezien het eID gebruikt kan worden voor petities, belastingen en het steunen van kieslijsten, is het een kleine stap naar online verkiezingen.

Neem zelf een kijkje. Hier vind je een interessant voorstel waar veel van de piraten achter staan!

https://dekamer.mijnopinie.belgium.be/initiatives/i-430?locale=nl

Geplaatst op Geef een reactie

Burgerlijsten leggen klacht neer tegen VRT

STEMTEST HEEFT VERKIEZINGSRESULTATEN BEÏNVLOED

Kandidaten van verschillende burgerlijsten hebben een klacht ingediend bij de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM). Zij voelen zich bij de verkiezingen benadeeld door het “cordon médiatique” dat de VRT tegen hen instelde.

Aan de verkiezingen van mei 2019 hebben verschillende zogenaamde burgerlijsten deelgenomen. Deze lijsten of partijen laten hun programma volledig of gedeeltelijk bepalen door de mening van de burger. De manier waarop ze dat willen doen, varieert van gelote burgerraden, deliberatieve democratie tot volksraadplegingen en bindende referenda. Het gaat om de Piratenpartij, de Burgerlijst, PRO en de Coöperatie.

De kiezer had slechts drie keuzes: Vlaams Belang, PVDA of blanco
Het aantal kiezers die niet of blanco stemmen, stijgt langzaam maar gestaag. De VRT zocht in een reportage naar de motieven van deze ‘electorale stakers’. De weerzin van het politieke systeem en het gevoel dat hun stem er niet toe doet, kwamen er als belangrijkste uit.

Het is net op deze twee grieven dat de burgerlijsten een antwoord formuleren. Noch het thema ‘democratie en politieke vernieuwing’ noch de burgerlijsten zelf mochten van de VRT-redactie aan bod komen tijdens de verkiezingscampagne. De kiezer die het politieke systeem wil veranderen, kreeg daardoor slechts de keuze tussen Vlaams Belang, Pvda of blanco/niet stemmen.

Geen vertegenwoordiging in de stemtest
Eén van de zaken die de burgerlijsten dwars zat, is het feit dat ze niet voorkwamen in de stemtest van de VRT, terwijl de stemtest in Nederland en Duitsland wél alle partijen bevat. De stemtest is nochtans de belangrijkste bron bij de stemkeuze geweest volgens onderzoeken.(1) De burgerlijsten zijn er daarom van overtuigd dat de stemtest de verkiezingsresultaten heeft beïnvloed.

In Duitsland spande VOLT een kortgeding aan omdat in de resultaten slechts de 8 grootste partijen werden weergegeven in plaats van alle partijen.(2) VOLT won het kortgeding en de stemtest moest aangepast worden. Door de commotie en aandacht behaalde VOLT zelfs een zetel bij de Europese verkiezingen. Verschillende kandidaten van de Vlaamse burgerlijsten zijn van plan om de volgende keer dit voorbeeld te volgen en ook een kortgeding aan te spannen.

Ook Waalse burgerlijst dient klacht in (3)
Ook in Wallonië diende burgerlijst “Collectif Citoyen” een klacht in tegen RTL-TVI bij de Waalse tegenhanger van de Raad voor Journalistiek (CSA), om vergelijkbare redenen.

Lees ook de artikels hierover in De MorgenHet Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg.

(1) https://www.hln.be/de-krant/welke-bronnen-hebben-belangers-gebruikt-om-keuze-te-maken~ab7141e1/
(2) https://www.bento.de/politik/wahl-o-mat-hat-viele-schwaechen-doch-die-volt-aktion-ist-laecherlich-a-fbc7cc8b-eab7-4068-9cdf-5486895bd476?fbclid=IwAR1McsF6PzI5YIDhNQRHY3JVUKhMZbyx4z3RCpNohJXDamX1VPznPohopag
(3) https://www.lavenir.net/cnt/dmf20190521_01338464/le-collectif-citoyen-attaque-rtl

Geplaatst op Geef een reactie

Piratenpartijen verhogen inzet in het Europees Parlement met 4 Zetels

Bij de verkiezingen van 26 mei heeft de Piratenpartij 4 zetels veroverd in het Europees Parlement, haar grootste overwinning tot nu toe. De Piraten nemen één zetel in Duitsland in terwijl ze er in Tsechië maar liefst drie bezetten.

De Piratenpartij heeft sinds haar ontstaan in Zweden vrij snel een Europese visie ontwikkeld mede door haar verzet tegen de copyrightwetgevingen. Zowel Zweden als Duitsland hadden in het verleden zeer in het oog springende verkozenen in het Europese Parlement die vaak messcherpe analyses afleverden. Met hun vier zetels behalen de Piratenpartijen het beste resultaat tot op heden. Het goede resultaat in Tsechië (3 zetels) is te danken aan de organisatiekracht van de Tsjechische Piraten de de laatste opeenvolgende verkiezingen blijven scoren.

In de vorige legislatuur vertegenwoordigde Julia Reda de Piratenpartij voor Duitsland. Ze bracht het kwakkelende beleid rond artikel 13 inzake uploadfilters onder de aandacht, ontleedde C.E.T.A. en het bijhorende netwerk van lobbyisten. Ze wist zich te profileren door haar scherpe analyses en vasthoudendheid.

Op de nationale niveau’s bezetten de Piratenpartijen nu zetels in Tsjechië (22), in IJsland (6) en in Luxemburg (2). Het ziet er niet naar uit dat het fenomeen van de Piraten snel zal luwen met een stevige basis en internationale samenwerking in het vooruitzicht.

(R°D)

Geplaatst op Geef een reactie

Wat willen de piraten?

Veel mensen vragen ons: “Ik zou op jullie willen stemmen, maar wat is jullie standpunt over migratie / klimaat / pensioenen?” Daarom eventjes voor de duidelijkheid:

Als we verkozen geraken, dan volgen we het voorbeeld van Julia Reda (Piratenpartij Duitsland) in Europa:

1.We documenteren alle voorstellen en ontwerpen die in de kamer komen, over alle thema’s.

2.We verspreiden alle informatie en laten elke burger die dat wenst mee beslissen wat onze positie is. Dat kan op een bijeenkomst of via een digitaal platform.

3.In functie daarvan zal de volksvertegenwoordiger onze stem geven.

Op deze manier is de volksvertegenwoordiger een doorgeefluik tussen de burger en het beleid en géén pion van de partij.

Andere rechten (bv. indienen van wetsvoorstellen, parlementaire vragen, inzage in rapporten of budgetten, enz…) passen we maximaal toe in functie van onze beoogde transparantie & directe democratie. Op gebied van privacy, internetvrijheid en intellectueel eigendom verdedigen we het piratenstandpunt en maken we onze acties en gesprekken ook publiek.

–> DUS: De burgers zijn de juiste mensen. Wij implementeren een methode zodat de wijsheid van het volk kan spreken, en niet de massa-hysterie.

Ons programma legt de basis voor een nieuw politiek systeem. Wij hebben geen collectieve standpunten rond grote problemen zoals pensioen, klimaat, migratie, wonen, … omdat de burger daar inspraak in moet krijgen. Het systeem moet veranderen. Totdat het systeem is veranderd geven wij het goede voorbeeld en werken wij, en onze eventuele verkozene(n), al op die manier. Individueel (als burgers) hebben we wel standpunten over bepaalde thema’s en daarover hebben we ook intern gesprekken (en dus geen “debatten”).

Geplaatst op Geef een reactie

Smurfendebat

Aanstaande zaterdag 18/5 vindt een gespreksavond plaats over ‘politieke vernieuwing’.
Deelnemers: Piratenpartij, Burgerlijst, Volt en Pro.
Moderatie: Radio Centraal.

Locatie: De Nieuwe Vrede (Vredestraat 16-22, 2600 Berchem)
Aanvang: 20u

Het evenement wordt live gestreamd via facebook.